Elämäni ensimmäinen kosketus myyntiin oli 15-vuotiaana, kun ryhdyin koulun ohella lehtimyyjäksi.
Se oli paras ja ikimuistoisin myynnin oppikoulu koko elämäni aikana. Sen myyntikoulun opit ja oivallukset ovat kantaneet minua tähän päivään asti. Ja väitän, että ne ovat iso osa menestystäni ja oikeastaan kaikkea myyjän identiteettiäni.
Mitä tässä koulussa siis aikanaan opin?
No minäpä kerron:
- Opin turpaan ottamisen taidon. Kukaan ei onnistu puheluissa aina. Samalla kehitin tavan, jolla käsittelen epäonnistumisia ja pääsen samantien henkisesti eteenpäin jatkamaan energisesti töitäni välittämättä epäonnistumisesta.
- Opin sen, että määrällä ja aktiivisuudella tehdään todelliset tulokset. Yksittäisillä onnistumisilla tai epäonnistumisilla ei isossa kuvassa ole mitään merkitystä.
- Opin lähestymään uusia ihmisiä ja samalla olemaan rohkea. Minulla ei ole minkäänlaista kynnystä lähestyä ja tutustua uusiin ihmisiin. Mielestäni tämä on todella tärkeä taito myyntityössä ja edellytys onnistumiseen.
- Opin kiteyttämisen taidon. Mikään ei ole haastavampaa kuin kiteyttää sanomasi muutamaan minuuttiin ja niin, että asiakas kiinnostuu samalla asiasta.
- Opin sen, että asiakkaat eivät aina ole kilttejä. Heidän kanssaan pitää olla varuillaan ja rakentaa useampia skenaarioita, kun tulee jotain yllättävää.
- Opin sen, että ei kannata lisätä sitä, mikä ei toimi. Kannattaa kokeilla erilaisia konsepteja ja lähestymistapoja jatkuvasti eikä sortua samaan, mitä kaikki muutkin tekevät ja usein tuloksetta.
- Opin tunteisiin vaikuttamisen ja tarinankerronnan taidon. Opin kääntämään asiakkaan pahalla päällä olevasta positiiviseksi.
- Opin tunnistamaan erilaiset asiakaspersoonat. Ajan kanssa opin kuulemaan ensimmäisistä sanoista puhelimessa asiakkaasta sen minkä tyyppinen persoona hän on. Onko hän hallitseva, sosiaalinen, rauhallinen vaiko analyyttinen. Samalla opin huomioimaan nämä persoonat eri tavalla.
- Opin sen, että et koskaan voi olla liian energinen tai iloinen. Energisyys ja iloisuus ei voi olla tarttumatta toiseen oli toisella minkälainen päivä tahansa.
- Opin sen, että huomenna on päivä uusi. Oli päivä miten epäonnistunut tai penkin alle mennyt tahansa, huominen on taas uusi mahdollisuus. Käytä sitä voimavarana.
Ja jos mietit, miten menestyin aikanaan lehtimyyjänä, niin voin kertoa, että hyvin. Minut valittiin muun muassa vuoden parhaaksi lehtimyyjäksi.
Mutta sitten oli aika mennä eteenpäin. Tämä koulu oli itselleni urani aikana se tärkein, ja samalla suosittelen sitä kaikille muille myyntityötä aloitteleville, tekeville ja huippumyyjille. Vaikka lehtimyyjät ovat edelleen se haukutuin myynnin tekijäsegmentti, itse koen valtavaa kunnioitusta kaikkia myynnin eturintamaa kohtaan. Niitä kohtaan, joiden työväline on puhelin ja työympäristö uusien asiakkaiden kontaktointi. Teette upeaa ja arvokasta työtä!
Ja jotta ei mennä liian kirjamelliseksi varmasti ymmärrät tässä vaiheessa jo tekstiä, että lehtimyyjänä toimimisella tarkoitan sitä, että vietä aikaa kontaktoiden täysin uusia asiakkaita, joilla ei ole minkälaista tarvetta päällä yrityksesi palveluita ja tuotteita kohtaan.
Vietä hetki myynnin eturintamassa. Se on paras oppikoulu ikinä.
Lue lisää Kenner Companyn myyntivalmennuksista.